ليف و کيسه را کنار بگذاريد


 

نويسنده: دکتر مجتبي اميري*




 
يکي از موضوع‌هايي که در رابطه با بهداشت پوست مطرح است طرز شست‌وشوي آن است. براي تشريح اين موضوع اشاره‌اي کوتاه به فيزيولوژي پوست کمک‌کننده است.
پوست ما داراي رشد و تکثير دايمي است؛ به نحوي که هريک ماه يکبار تمام بدن ما دچار پوسته‌ريزي مداوم و نامحسوس مي‌شود. به اين معني که سلول‌هاي لايه زيرين اپيدرم پوست به سمت بالا آمده و در سطح پوست به صورت سلول‌هاي مرده يا لايه شاخي درمي‌آيند و اين لايه شاخي به تدريج و نامحسوس ريزش پيدا مي‌کند.
از طرفي غدد سباسه يا چربي‌ساز پوست از سن بلوغ ترشحات چرب خود را از طريق منافذ فوليکول مو به سطح پوست مي‌رسانند. غدد عرق اکرين در تمام پوست و غدد آپوکرين در ناحيه زير بغل و ناحيه تناسلي نيز ترشحات خود را دايما وارد سطح پوست مي‌کنند.
مازاد بر ترشحات طبيعي، آلودگي‌هاي محيطي و ميکروب‌هاي جمع شده در سطح پوست نيز نياز به پاکيزگي دارند.
بنابراين سلول‌هاي مرده لايه خارجي پوست، ترشحات سبوم، عرق، مواد مترشحه از غدد آپوکرين، ميکروب‌ها و آلودگي‌هاي محيطي، لزوم شست‌وشوي درست پوست را يادآوري مي‌کنند.

در گذشته نه‌ چندان دور به علت در دسترس نبودن مواد شوينده بهداشتي به‌خصوص صابون‌ها استفاده از کيسه راه‌حلي منطقي براي شست‌وشوي پوست به شمار مي‌رفت چرا که کيسه کشيدن باعث برداشته شدن لايه شاخي مرده پوست و به همراه آن ساير آلودگي‌هاي سطح پوست مي‌شد. گرچه موادي که همراه کيسه کشيدن از پوست جدا مي‌شوند، لايه شاخي پوست هستند؛ نه چرک.
امروزه به يمن وجود انواع پاک‌کننده‌هاي بهداشتي براي پوست استفاده از کيسه به حاشيه رفته است، گرچه توصيه هم نمي‌شود؛ چرا که استفاده طولاني از کيسه‌هاي محکم روي پوست خطر آميلوييدوزيس پوست را همراه دارد که درواقع رسوب مواد آميلوييد در پوست و ايجاد تغيير رنگ مايل به قهوه‌اي پوست به همراه خارش است.
در مقابل شست‌وشوي روزانه براي پوست‌هاي چرب و شست‌وشوي با دفعات کمتر براي پوست‌هاي معمولي يا خشک با استفاده از صابون و ليف حمام براي پوست مناسب‌تر است. البته استفاده از ليف‌هاي کنفي علاوه بر ايجاد خطر آميلوييدوزيس (مشابه کيسه کشيدن) به علت زبر بودن احتمال خراشيدگي و قرمزي پوست را به همراه دارد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع:www.salamat.com